Lat przybywa, a energii… nie ubywa! Jak to zrobić?

17.03.2020
Aktywny senior
Lat przybywa, a energii… nie ubywa! Jak to zrobić?

Jesień życia - niemalże bajkowy synonim okresu następującego po osiągnięciu 60 lat. To całkiem nowy rozdział, który nie powinien oznaczać ograniczenia aktywności życiowej i kursowania wyłącznie na trasie dom - poczekalnia przychodni - apteka - sklep. Bycie seniorem we współczesnym świecie oznacza korzystanie ze wszystkich możliwości, udogodnień i aktywności, które są dedykowane tej grupie wiekowej. Skąd znaleźć do tego motywację i energię? O czym należy codziennie pamiętać, aby starzeć się pomyślnie i korzystać z uroków życia? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Seniorem być - ważna jest świadomość swojego wieku!

Starzenie się to naturalny proces każdego organizmu. W jego wyniku następują zmiany w budowie i funkcjonowaniu komórek, narządów, w składzie ciała czy poziomu adaptacji do wysiłku fizycznego. Podejście do życia, świadomość swojego wieku i własnych możliwości również ma duży wpływ na motywację i jakość życia. Witalność zaczyna się w głowie! Nie należy być wobec siebie zbyt surowym i patrzeć na swoją sprawność tylko z perspektywy młodszych lat - trzeba po prostu zaakceptować swój wiek, co wiemy, że dla starszej osoby czasami może być wyzwaniem, wynikającym z pogłębiających się już zmian w organizmie.

Warto jednak uświadomić sobie, że każdy człowiek sam kreuje obraz swojej starości i nigdy nie powinien zapominać, że przeżywszy ponad 50 lat, może pochwalić się mądrością i bardzo dużym doświadczeniem życiowym. Może być autorytetem dla innych, a także ma w końcu możliwość, by w pełni wykorzystać swój czas wolny i wypróbować wszystkich przywilejów starości. Życie przeszłością, rozpamiętywanie jej, sprawia, że zatrzymujemy się w czasie i nie przeznaczamy swojej energii na konkretne działania, które mogłyby poprawić samopoczucie, rozwinąć zainteresowania, wzmocnić siły witalne, intelekt i dać poczucie bycia potrzebnym. W tym wieku kontakt z drugą osobą i brak odczuwania skutków samotności są bardzo istotne.

Energia u seniora - jak pokonać zmęczenie?

Spadek energii u seniorów może wynikać ze zmniejszenia masy kości, mięśni i ich siły, zwolnienia tempa przemiany materii i zachodzących w organizmie zmian, związanych ze starzeniem się komórek. Układ krążenia trudniej adaptuje się do każdego, wzmożonego wysiłku, więc w podeszłym wieku warto dostosować swoją aktywność do indywidualnych możliwości, aby odpowiednio rozdysponować zapasy energii, którą przede wszystkim trzeba zgromadzić. W jaki sposób?

  • Po pierwsze, regulując swój rytm snu. Należy pamiętać, aby chodzić spać zawsze o tej samej porze, uprzednio tworząc swój indywidualny rytuał np. kolacja, kąpiel, książka (zamiast oglądania telewizora czy korzystania z telefonu komórkowego, który emituje światło niebieskie, utrudniające zasypianie). Przed zaśnięciem warto wywietrzyć sypialnię i zadbać o regularną czystość pościeli.
  • Po drugie, jeść regularne posiłki, które będą obfite w witaminy dla seniora, a także składniki mineralne i wpływające na poziom energii w ciągu dnia (więcej o tej kwestii piszemy w dalszej części artykułu). W tym okresie życia warto również brać pod uwagę zalecenia swojego lekarza w odniesieniu do produktów, które zostały wykluczone z jadłospisu z powodów zdrowotnych. 
  • Zbilansowana dieta dla osób starszych odgrywa dużą rolę w dostarczeniu energii. Powinna obfitować w urozmaicone i lekkostrawne posiłki, produkty o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, który powoduje uczucie sytości na dłużej. Istotne jest też przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów (1,5-2,5 l dziennie), mimo towarzyszącego osobom starszym zmniejszonego pragnienia. Ciasta, ciasteczka, cukierki zdecydowanie powinny pójść w odstawkę! Warto zamienić je na suszone owoce, takie jak śliwki, żurawina czy morele. Warto rozważyć zwiększenie spożycia niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które głównie znajdują się w łososiu, tuńczyku czy makreli i ograniczenie spożycia tłuszczu pochodzenia zwierzęcego oraz nadmiernej ilości soli (jeśli jest to spójne z indywidualnymi zaleceniami). Warto też eksperymentować w kuchni i odkrywać nowe smaki. Awokado, tofu, bataty - pewnie nie raz nazwy tych produktów obiły ci się o uszy, może czas przekonać się, jak smakują? Podsumowując, dieta seniora powinna być przyjemnością, a nie obowiązkiem, ale koniecznie dopasowana do stanu organizmu. 

Trzeci filar to aktywność seniorów - fizyczna i umysłowa. Mimo zmieniających się możliwości mózgu, wynikających ze zmniejszenia się liczby komórek nerwowych i utrudnionym przesyłaniu informacji między nimi, dochodzi do słabszej analizy życiowych sytuacji i zmniejszenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Odpowiednia porcja ruchu dostosowana do możliwości, może wpływać na zdrowie seniora, a także funkcje wykonawcze w mózgu i jego lepsze dotlenienie. Osobom starszym polecane są szybkie spacery, nordic walking, pływanie, jazda na rowerze, ćwiczenia oddechowe, joga czy tai-chi. Aktywność fizyczna ma również wymiar towarzyski, który jest równie korzystny dla mózgu i dobrego samopoczucia. Ponadto, odczuwanie przynależności do grupy, bycia potrzebnym czy samodzielnym dodaje energii seniorom i motywuje do aktywnego spędzania czasu.

Aby wzmocnić pamięć i pozytywnie stymulować mózg, seniorzy powinni rozwiązywać krzyżówki, sudoku, grać w gry planszowe, warcaby, szachy, a także spróbować swoich sił w turniejach telewizyjnych - jako aktywni uczestnicy przed telewizorem. Nauka nowej czynności, jak obsługa smartfona, komputera, nauka języka obcego lub nowego przepisu, będzie dobrym bodźcem dla mózgu, który zaktywizuje go do pracy.

Jakie witaminy i składniki mineralne będą pomocne?

Nie trzeba ich szukać daleko! Są zwarte w codziennej, zbilansowanej diecie i w postaci suplementów diety, które ją uzupełniają. Z punktu widzenia zdrowia seniora istotne są te które:

  • przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia: ryboflawina, kwas pantotenowy, witamina B6, witamina B12, witamina C, żelazo, magnez, niacyna;
  • pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego: witamina A, witamina B12, witamina B6, witamina C, witamina D, cynk, miedź, selen, żelazo;
  • pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego: ryboflawina, witamina B6, witamina B12, witamina C, tiamina, biotyna, jod, magnez, miedź, niacyna, potas.

Warto również sprawdzić preparat wzmacniająco-tonizujący Doppelherz aktiv Vital Tonik, stosowany w celu zwiększenia sił witalnych organizmu, którego skład został zaprojektowany specjalnie z myślą o tej grupie wiekowej. Zawiera m.in. witaminy z grupy B (tiaminę, ryboflawinę, witaminę B6, witaminę B12 i niacynę, które pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego), witaminę C (pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych, kości, chrząstki, dziąseł, pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, a także przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia), czy żelazo (pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych i prawidłowym transporcie tlenu w organizmie).

Wiesz już, że akceptacja swojego wieku, codzienne czynności, podejmowane aktywności i dobre odżywianie mają znaczący wpływ na pomyślne starzenie. Cały sens jesieni życia polega na tym, aby robić wszystko, co możliwe, by jak najdłużej cieszyć się dobrym samopoczuciem, zdrowiem i sprawnością. Z pewnością pozwoli to na odkrycie w sobie młodego ducha na nowo!

 

Źródła:

Iwona Pawluczuk, Przemysław Wiśniewski, Rafał Bakalarczyk, Marta Goroszkiewicz, Zrozumieć starość, Poradnik dla Rodzin i Opiekunów Seniorów, Warszawa, 2018, str.: 11-30.

D. Niven, Prostych 100 sekretów lepszej połowy życia (przełożył Madejski R.), Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010.

Mateusz Cybulski, Elżbieta Krajewska-Kułak, Edukacja prozdrowotna seniorów jako szansa na pomyślne starzenie się (...), Wydanie I,  Białystok, 2016, str.: 112-113.

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?