Żywienie po 65 roku życia - co wybierać, czego unikać?

25.03.2020
Aktywny senior
Żywienie po 65 roku życia - co wybierać, czego unikać?

Życie emeryta może być piękne! Pod warunkiem, że sami weźmiemy kwestie naszej witalności i odporności we własne ręce. Zdrowy styl życia, ruch, a przede wszystkim dieta dla seniora, dostosowana do potrzeb starzejącego się organizmu, to podstawa. Jeśli uda nam się do tego zadbać o dobry nastrój, doceniając każdą przeżywaną chwilę, zminimalizujemy efekty upływającego czasu.

Dieta a starzenie się organizmu

Osoby starsze muszą liczyć się z pewnego rodzaju niedogodnościami spowodowanymi naturalnym procesem starzenia się. Po 65. roku życia niektórzy z nas zaczynają odczuwać dolegliwości ze strony układu krwionośnego, pokarmowego, kostno-mięśniowego, moczowego, nerwowego. Tkanki i narządy wykazują słabszą zdolność do regeneracji niż w wieku młodszym. Pewnych procesów nie da się wprawdzie zatrzymać, a jednak…

Drodzy seniorzy, mamy dla was dobrą wiadomość!

Możecie tu i teraz powziąć działania, które mają moc poprawy waszego samopoczucia. Jak się do tego zabrać? Najpierw przeczytajcie do końca ten artykuł. A potem działajcie! Ważne, żeby były to działania dobrze przemyślane i regularne!

Dieta po 60-tce: ogólne zalecenia

Potrzeby żywieniowe zmieniają się wraz z wiekiem i są bardzo zróżnicowane ze względu na różnorodne dolegliwości poszczególnych osób. Duże zróżnicowanie pod tym względem utrudnia dietetykom opracowanie konkretnych wskazówek dla całej grupy seniorów. Istotne jest, że wraz z wiekiem maleje apetyt i zmienia się recepcja bodźców smakowych i zapachowych – po 60. roku życia zmysł smaku i zapachu może być osłabiony. Aby zrekompensować sobie tę przyjemność, warto szczególnie zadbać o estetykę podawanych posiłków.

Ogólną wskazówką dietetyczną dla osób po 60. roku życia jest zalecenie, by spożywać posiłki lekkostrawne, niewzdymające, niezalegające długo w żołądku.

  • Należałoby więc ograniczyć lub unikać smażenia, spożywania w dużej ilości roślin strączkowych, grzybów i kapusty, tłustych produktów takich jak smalec, bekon, słonina, tłuste sosy itp.
  • Powinno się uważać na cukry, czyli węglowodany, zwłaszcza proste – nasza trzustka nie jest nieśmiertelna.
  • Posiłki powinny być spożywane regularnie, najlepiej 5-6 razy dziennie, w niewielkich ilościach. Możemy wtedy liczyć na to, że nasz układ trawienny nie będzie miał z nimi kłopotu.
  • Oczywiście można, a nawet należy, wspomóc go spacerami, ćwiczeniami fizycznymi, pływaniem i różnego rodzaju aktywnością sportową dostosowaną do stanu zdrowia.
  • Ostatnią radą natury ogólnej jest picie dużej ilości wody, najlepiej bogatej w wapń. W tym wieku powinniśmy dostarczać organizmowi około 2 litrów płynu dziennie.

Potrzeby żywieniowe zmieniają się wraz z wiekiem i są bardzo zróżnicowane ze względu na różnorodne dolegliwości poszczególnych osób.

Dobre składniki i dobra dieta dla seniora

Kiedy organizm się starzeje, maleje zapotrzebowanie na energię (która pochodzi z węglowodanów), natomiast wzrasta na białko, które jest budulcem masy mięśniowej. Potrzeba też więcej niektórych witamin i składników mineralnych. W diecie powinno więc znaleźć się mniej słodyczy, ziemniaków, chleba, ryżu i kasz na rzecz większych ilości warzyw i owoców oraz lekkostrawnych produktów białkowych takich jak: ryby, jaja, mleko i jego przetwory, chude mięso. Powinniśmy dostarczać organizmowi więcej witaminy D, która bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Znajduje się ona w tłustych rybach, mleku bądź można ją dostarczyć spożywając m.in. suplementy diety np. z tranem.

W starszym wieku warto zadbać również o zwiększoną podaż witamin z grupy B, które można znaleźć m.in. w rybach, jajach, mięsie oraz warzywach strączkowych. Tiamina, ryboflawina, witamina B6, witamina B12, kwas foliowy występują też w suplemencie diety Doppelherz aktiv Na poziom cukru, który zawiera w swoim składzie również: chrom pomagający w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi, cynk wspierający w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu węglowodanów oraz wyciąg z kory cynamonowca, który pomaga utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi.

W diecie seniora nie powinno również zabraknąć witaminy C. Pełni ona ważne funkcje w starzejącym się organizmie: pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych, pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym oraz wspiera produkcję kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości, chrząstki, dziąseł, zębów oraz skóry. Oprócz witamin z grupy B (B6, B12, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, kwasu pantotenowego i kwasu foliowego), witaminy C, które zawiera suplement diety Doppelherz aktiv Vital Tonik, wzbogacony jest dodatkowo o: żelazo przyczyniające się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, a także wyciągi z owoców głogu oraz liści melisy.

Sezonowe owoce i warzywa

 

Źródła:

https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/zdrowe_diety/69909,dieta-50

Jarosz M. [red.]: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa; 2017. https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32012R0432

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?