Naturalne sposoby na odporność

25.03.2020
Siła w niej
Naturalne sposoby na odporność

Naturalna odporność organizmu to podstawa witalności i najważniejsza prewencja przeciwko wirusom oraz bakteriom. Powinniśmy ją sukcesywnie wspierać, krok po kroku, każdego dnia za pomocą odpowiedniej diety, ruchu (zwłaszcza na świeżym powietrzu), higieny wypoczynku oraz zażywania bezpiecznych „kąpieli” słonecznych, za sprawą których nasza skóra syntetyzuje witaminę D. Ważne, by pamiętać o wspieraniu organizmu nie tylko jesienią i zimą, w sezonie gdy łatwo o infekcje, ale przez cały rok.

Od czego zależy nasza odporność?

Odporność dzielimy na swoistą (czyli nabytą) i nieswoistą (czyli wrodzoną). Odporność wrodzona uruchamia pierwszą linię obrony organizmu u malutkich dzieci. Przez okres rozwoju i dorastania oraz przez całe dalsze życie kształtuje się odporność swoista m.in. dzięki kontaktom z antygenem, który zostaje zapamiętany przez układ immunologiczny. Dzięki temu przy kolejnym kontakcie z tym samym antygenem układ odpornościowy „wie, co robić”.

Z czego składa się układ odpornościowy? Z wielu narządów tzw. limfatycznych: szpiku kostnego, grasicy, śledziony, węzłów chłonnych i migdałków. To w nich powstają i „szkolą się” komórki odpornościowe. Bardzo istotne są również nasze jelita, w których znajduje się ogromna ilość komórek odpornościowych. Nasza odporność zależy od tego, jak my sami zadbamy o naszą „armię” komórek oraz o florę bakteryjną w jelitach, która jeśli jest właściwa i niezakłócona, wspomaga nasz organizm w kwestii odporności.

Co szkodzi, a co pomaga w budowaniu odporności?

Głównym czynnikiem we wspieraniu odporności jest zdrowy styl życia, czyli: dieta oraz sposób, w jaki dbamy o siebie. Wrogami odporności są: alkohol, papierosy, antybiotyki, nadmierna ilość cukru w diecie, przewlekły brak snu oraz zmniejszona w stosunku do optymalnej ilość witamin i składników mineralnych w organizmie. Największymi przyjaciółmi odporności są natomiast: zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, unikanie używek, sen, relaks mający nieoceniony wpływ na samopoczucie i odporność psychiczną, rozsądne korzystanie z sauny oraz hartowanie organizmu, a także odpowiednia dawka słońca pobudzająca nasz organizm do wytwarzania witaminy D.

Głównym czynnikiem w budowaniu odporności jest zdrowy styl życia, czyli: dieta oraz sposób, w jaki dbamy o siebie.

Jakie są sposoby na odporność? Co jeść na odporność?

Po odporność zapraszamy do kuchni! Pokarm jaki spożywamy, dostarcza nam nie tylko składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale i do wspierania procesów wpływających na odporność i budowania mikroflory jelit. Jak powinna wyglądać prawidłowa dieta? Jakie witaminy wspomagają odporność?

  • Po pierwsze – używaj czosnku i cebuli. Zawierają spore dawki witaminy C, pomagającej w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Posiadają też działanie antybakteryjne i przeciwzapalne oraz zalicza się je do prebiotyków, co oznacza, że stwarzają dobre możliwości do rozwoju prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach.
  • Po drugie – jedz dużo owoców i warzyw, najlepiej surowych, ponieważ wartości odżywcze warzyw w wysokich temperaturach obniżają się. Witaminy C najwięcej mają: owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, kiwi i papryka. Witaminę A, która podobnie jak witamina C wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego, znajdziemy w takich produktach jak: brokuły, szpinak, papryka, marchew, jarmuż, pomidory, wiśnie, pomarańcze.
  • Po trzecie – pamiętaj o rybach morskich. Znajdziemy w nich witaminę D, pomagającą w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.
  • Po czwarte – jedz kiszonki i pij jogurty i kefiry. Kiszonki zawierają spore dawki witaminy C, a dodatkowo, tak jak w jogurtach i kefirach, znajdują się w nich bakterie probiotyczne, które zasiedlają jelita, wspierając utrzymanie prawidłowej flory bakteryjnej. Powinniśmy jeść kiszoną kapustę, ogórki, buraki i pić produkty mleczne będące źródłem bakterii fermentacji mlekowej.
  • Po piąte – spożywaj mięso, jaja i ryby, aby dostarczyć organizmowi witaminy B6 i B12 oraz żelazo, pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Witamina B12 znajduje się też w niektórych gatunkach ryb, mleku i jego przetworach oraz w jajach. Witamina B6 jest również w drożdżach, kapuście, zielonym groszku. Żelazo, oprócz mięsa, znajduje się m.in. w żółtkach jaj, brokułach i szpinaku. Uwaga: witamina C zwiększa przyswajanie żelaza.
  • Po szóste – w zależności od wieku, postaw na suplementy diety zawierające składniki, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, takie jak Doppelherz aktiv Tran na odporność – dla dzieci i dorosłych, lub Doppelherz aktiv Vital Tonik dla osób dojrzałych i starszych. Tran z dorsza atlantyckiego jest źródłem naturalnych witamin A i D wspomagających prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, a także wielonienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-3, niezbędnych w diecie, w szczególności dzieci i osób starszych. Doppelherz aktiv Vital Tonik zawiera m.in. składniki pomagające w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, należą do nich: żelazo i witaminy: C, B6 oraz B12.

 

Źródła:

Marta Sochocka, Zofia Błach-Olszewska “Mechanizmy wrodzonej odporności” http://www.phmd.pl/api/files/view/1874.pdf

https://www.termedia.pl/poz/Prof-Jan-Knol-o-ksztaltowaniu-sie-mikrobioty-jelitowej-i-odpornosci,33975.html

Laboratoria.net, Flora bakteryjna organizmu ludzkiego, dostęp internetowy: http://laboratoria.net/artykul/27263.html&pn=6, (23.01.2020 r.).

https://www.mp.pl/pacjent/dieta/wywiady/90034,od-czego-zalezy-odpornosc

https://www.doppelherz.pl/produkty/doppelherz-vital-tonik-1000-ml/

https://www.doppelherz.pl/produkty/doppelherz-aktiv-tran-na-odpornosc/

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?