Od A do Z, czyli najważniejsze witaminy i składniki mineralne w organizmie kobiety

09.03.2020
Siła w niej
Od A do Z, czyli najważniejsze witaminy i składniki mineralne w organizmie kobiety

Dieta i zapotrzebowanie na witaminy, składniki mineralne i odżywcze różni się u kobiet i u mężczyzn. Oczywiście największy wpływ mają na to różnice biologiczne między płciami, działanie hormonów u kobiet oraz zdolność do wydawania na świat potomstwa, nie są to jednak jedyne powody. Odmienny styl życia kobiet w stosunku do mężczyzn przejawia się zazwyczaj większym obciążeniem obowiązkami domowymi, co w połączniu z pracą zawodową skutkuje szczególnym zapotrzebowaniem organizmu na niektóre składniki odżywcze.

Czego pragnie kobieta?

Kobiety chcą czuć się witalne na co dzień. Pragną mieć dużo energii, by móc cieszyć się każdą chwilą z bliskimi, rodziną, przyjaciółmi, a także by realizować swoje pasje. Ich radość życia i siła powinna malować się na ich twarzach. Chcą mieć świeżą, zadbaną cerę oraz dopasowany do okazji makijaż. Chcą móc skoncentrować się na pracy, by jak najlepiej kierować swoją karierą zawodową. Chcą dawać z siebie wszystko w domu, ponieważ wiedzą, że życie rodzinne to największa wartość. Pragną mieć przy tym ładną sylwetkę, gładką skórę, lśniące włosy i zadbane paznokcie. Jak sprostać tym wymaganiom wobec samych siebie w ferworze obowiązków oraz szybkim tempie życia?

Dobre witaminy dla kobiet

Jesteśmy tym, co jemy. Regularne, niezbyt duże objętościowo i zróżnicowane posiłki, dieta bogata w błonnik, witaminy i minerały mają największe znaczenie dla dobrego samopoczucia i urody. Oprócz niej niezwykle istotny jest ruch, dobry sen, umiejętność relaksu i „odpuszczenia sobie” od czasu do czasu.

W jakie witaminy i składniki mineralne powinna obfitować dieta dla kobiet? Powinna być bogata w następujące składniki odżywcze: dobrze przyswajalne witaminy A, C, E, D i K, witaminy z grupy B (ryboflawina, B6 i B12, tiamina, niacyna, biotyna), cynk, magnez, miedź, selen, mangan, jod i kwas pantotenowy.

Szalenie ważne w organizmie kobiety są optymalne ilości: wapnia – wspiera organizm w utrzymaniu zdrowych kości, żelaza – wspomaga w prawidłowym tworzeniu czerwonych krwinek, hemoglobiny i transporcie tlenu w organizmie oraz kwasu foliowego – największą rolę spełnia u kobiet ciężarnych i przyszłych mam.

Bardzo istotne, zwłaszcza w wieku przekwitania oraz starszym są: wapń, witamina D i K oraz magnez.

 

Charakterystyka witamin i składników mineralnych

Witaminy to związki organiczne, które warunkują przebieg wielu procesów metabolicznych w organizmie. Większość witamin musimy dostarczać organizmowi z zewnątrz, za pomocą dobrze zbilansowanych posiłków.

Wyjątkiem jest witamina D, która syntetyzowana jest w skórze pod warunkiem wystarczająco długiej ekspozycji na słońce.

Jaki jest podział witamin i składników odżywczych ze względu na funkcje, jakie pełnią w organizmie kobiety?

Metabolizm to inaczej reakcje zachodzące w organizmie, które powodują wykorzystanie energii i składników odżywczych oraz podtrzymują procesy życiowe. Za pomoc w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu energetycznego odpowiedzialne są: magnez, mangan, miedź,  niacyna, ryboflawina, witamina B6, witamina B12, wapń, witamina C, żelazo, biotyna, jod i kwas pantotenowy. Prawidłowy metabolizm makroskładników odżywczych wspierają: biotyna, chrom oraz cynk. Natomiast sam chrom przyczynia się dodatkowo do utrzymania prawidłowego poziomu glukozy we krwi.

Skóra, włosy i paznokcie – każda z nas chce, by były zadbane i lśniły naturalnym pięknem. Warto wiedzieć, że za pomoc w utrzymaniu zdrowej skóry i włosów odpowiadają cynk i biotyna. Do utrzymania zdrowego stanu paznokci przyczyniają się selen oraz cynk, miedź natomiast pomaga w utrzymaniu prawidłowej pigmentacji włosów. Istotna jest również witamina C wspierająca prawidłowy proces produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania skóry oraz mangan przyczyniający się do prawidłowego procesu tworzenia tkanek łącznych.

Odporność organizmu i ochrona komórek przed wolnymi rodnikami – o swoją odporność i gotowość komórek do prawidłowego funkcjonowania zadbamy, spożywając w diecie składniki wspierające prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego: miedź, selen, cynk i witaminę C, a także składniki pomagające chronić komórki przed stresem oksydacyjnym: miedź, selen, cynk, witaminę C i E oraz mangan.

Układ nerwowy – aby pomóc w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, należy spożywać produkty bogate we wspierające go witaminy: tiaminę, ryboflawinę, B6, B12, biotynę oraz niacynę, a także: jod, miedź i magnez. Co pomoże nam w utrzymaniu sprawności umysłowej na odpowiednim poziomie? Zdecydowanie kwas pantotenowy, ważny jest również cynk wspierający w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych.

Układ kostny i mięśniowy – w okresie klimakterium oraz na późniejszym etapie życia należy szczególnie zadbać o swoje kości. Istnieją cztery podstawowe składniki diety wspierające nasze kości. Należą do nich: wapń – potrzebny do utrzymania zdrowych kości i zębów oraz pomagający w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, witamina D – wspierająca utrzymanie zdrowych kości i zębów, witamina K – pomagająca w utrzymaniu zdrowych kości oraz magnez. Ten ostatni składnik zdrowej diety pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, a także w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.

Witaminy i inne substancje odżywcze znajdziemy w zdrowych produktach: warzywach i owocach, orzechach, nasionach i pestkach, rybach i owocach morza, pełnoziarnistym pieczywie, ryżu, kaszy i makaronach, w produktach fermentacji mlekowej, czyli kiszonkach, a także w nabiale oraz mięsie.

Niezbędnych dla kobiecego organizmu składników jest jak widzimy sporo, dlatego kobiety mogą się wesprzeć suplementami diety stworzonymi specjalnie dla nich, jak np. Doppelherz aktiv A-Z Dla Niej. Jakie witaminy zawiera suplement? Znajduje się w nim zestaw 23 witamin i składników mineralnych od A do Z, dostosowanych specjalnie do potrzeb kobiecego organizmu. Każda tabletka zawiera dodatkowo ekstrakt z żurawiny, hydrolizat kolagenu i sok z aronii, a kompleksowa kompozycja witamin i minerałów dostarcza odpowiednie ilości składników odżywczych dla utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia.

TOP 10 superfoods

 

Źródła:

Jarosz M. [red.]: Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa; 2017. https://ncez.pl/upload/normy-net-1.pdf

https://pulsmedycyny.pl/deficyt-witaminy-d-w-polskiej-populacji-jest-ogromny-892732

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32012R0432

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?