Spokojnie – to po prostu klimakterium!

25.03.2020
Siła w niej
Spokojnie – to po prostu klimakterium!

Klimakterium to naturalny proces w życiu każdej z nas. Przeszły go całe pokolenia kobiet od zarania dziejów i przechodzić go będą nadal, pomimo tego wzbudza niepokój u wielu pań po czterdziestym roku życia. Mamy dobrą wiadomość – z klimakterium da się żyć, a większość kobiet doświadcza tylko kilku jego objawów i to często w umiarkowanym stopniu! Ważne jest, by poznać z czym wiąże się ten stan fizjologiczny, jak się na niego przygotować i jakie istnieją sposoby na przeczekanie go, nie tracąc przy tym radości z życia.

Na czym polega proces klimakterium?

Zacznijmy od początku. Czym właściwie jest klimakterium, w jakim wieku zazwyczaj się pojawia? Klimakterium to okres przejściowy w życiu kobiety pomiędzy wiekiem prokreacyjnym, czyli zdolnością do wydawania na świat potomstwa, a przejściem do stanu bezpłodnego. Wiąże się z zanikiem menstruacji i zaburzeniami gospodarki hormonalnej, co wywołuje szereg skutków i objawów ze strony organizmu i psychiki. Przede wszystkim ustaje praca jajników, wytwarzają one coraz mniejszą ilość hormonów, m.in. estrogenu i progesteronu. Oczywiście to proces, który postępował już co najmniej od kilku lat wstecz. Efektem jest całkowity zanik miesiączki.

W jakim wieku kobiety przestają być płodne?

Klimakterium najczęściej dotyczy kobiet między 45 a 55 rokiem życia, jednak organizm przygotowuje się do tego powoli, już od około 35 roku życia. Płodność powoli zaczyna zanikać, czasem dzieje się to nawet około 10 lat wcześniej. Nie jest to jednak regułą. Niektóre kobiety doświadczają tego stanu dopiero około sześćdziesiątki, inne znów przechodzą wczesną menopauzę przed 45. rokiem życia. Na przyspieszenie klimakterium wpływ mogą mieć predyspozycje genetyczne, brak potomstwa lub późne macierzyństwo, niektóre leki, a także picie alkoholu, palenie tytoniu, niezdrowa dieta i styl życia. Do tego tematu jeszcze wrócimy w dalszej części artykułu i podpowiemy, jak można sobie pomóc odpowiednią dietą.

Klimakterium najczęściej dotyczy kobiet między 45 a 55 rokiem życia, jednak organizm przygotowuje się do tego powoli, już od około 35 roku życia.

Klimakterium - objawy i skutki

W okresie poprzedzającym klimakterium, miesiączki stają się bardzo nieregularne oraz krótsze. To, że dana miesiączka była naszą ostatnią, można stwierdzić dopiero po 12 miesiącach bez kolejnych krwawień. Kiedy nadchodzi ten okres, kobieta odczuwa wiele zmian w swoim organizmie i psychice – to właśnie objawy klimakterium.

Do typowych fizjologicznych objawów pożegnania okresu płodnego zalicza się:

  • wczesne pobudki, kłopoty ze snem, budzenie się w środku nocy
  • suchość pochwy, co może się objawiać bolesnością podczas seksu
  • uderzenia gorąca
  • wzmożona potliwość
  • bóle głowy i mięśni
  • problemy z oddawaniem moczu
  • kołatanie serca
  • osłabione libido

Często towarzyszą temu dolegliwości związane z funkcjonowanie mózgu oraz psychiki:

  • uczucie niepokoju, rozdrażnienia, skłonność do płaczu
  • zaburzenia koncentracji
  • osłabienie nastroju 

Tak jak pisaliśmy, każda kobieta przeżywa dolegliwości w indywidualny sposób, niektóre nie mają wielu symptomów, inne odczuwają je aż nazbyt dotkliwie. Pokrzepiające może być to, że wiele kobiet w wieku 45-55 lat po doznawanych objawach nie potrafi jednoznacznie stwierdzić, czy jest przed, w trakcie czy po klimakterium. Dlatego tak ważne jest odpowiednie nastawienie psychiczne oraz prawidłowe odżywianie.

Wiele kobiet, łagodnie przechodzących klimakterium lub będących już po tym etapie życia, nabiera przysłowiowego wiatru w żagle. Mają zazwyczaj odchowane, samodzielne dzieci, mogą na nowo odkrywać swoją seksualność, już bez konieczności stosowania środków antykoncepcyjnych.

W niektórych przypadkach klimakterium może przerodzić się w stan dłuższego przygnębienia i obniżenia nastroju. Negatywnym skutkiem zmian hormonalnych podczas klimakterium może być też mniejsza gęstość kości.

Klimakterium – odżywianie i suplementy dla kobiet

Podczas tego szczególnego okresu w życiu, w organizmie większości kobiet występuje wzmożone zapotrzebowanie na wapń oraz witaminę D.

Dlaczego witamina D jest tak ważna? Ponieważ wspiera utrzymanie zdrowych kości i zębów. Jej ilość związana jest z wiekiem, dietą, stylem życia np. długością i częstotliwością przebywania na słońcu. W jakich produktach znajdziemy witaminę D? Znajduje się ona głównie w rybach takich jak: śledź, makrela, dorsz, łosoś, węgorz.

Jaką rolę spełnia wapń w organizmie dojrzałej kobiety? Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów oraz w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Wapń znajduje się w mleku i jego przetworach, jajkach, warzywach strączkowych, rybach. 

Podczas klimakterium ważne są również witaminy: ryboflawina, B6, biotyna, B12, kwas pantotenowy. Są one pomocne w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu energetycznego.

Dostarczamy je do organizmu, spożywając m.in. orzechy i pestki, fasolę, jajka i nabiał, drób, ryby, warzywa strączkowe. Potrzebny jest również jod. Pomaga on w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Źródłem jodu są ryby i owoce morza: dorsz, flądra, krewetki, kalmary.

Kompletne suplementy diety ma w swojej ofercie Doppelherz. Suplement diety: Doppelherz aktiv Aktiv-Meno oprócz wapnia, witaminy D, witamin z grupy B (tiaminy, ryboflawiny, wit. B6, wit. B12, biotyny, kwasu foliowego), zawiera także izoflawony sojowe. Dostępny jest również w wersji FORTE (Doppelherz aktiv Aktiv-Meno FORTE) o wzmocnionym działaniu.

 

Źródła:

www.mp.pl

https://enel.pl/enelzdrowie/zdrowie-dla-ciebie/klimakterium-objawy-i-zmiany-fizyczne

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32012R0432

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?