Brak ochoty na seks - jak temu zaradzić?

19.03.2020
Siła w nim
Brak ochoty na seks - jak temu zaradzić?

Popęd seksualny to naturalne odczucie, które jest głęboko zakorzenione w człowieku. W związku z tym, że jest dość złożonym procesem, podatnym na działanie zewnętrznych czynników fizycznych i psychicznych -  może ulec krótkotrwałemu obniżeniu. Jeśli z jakiegoś powodu twoją uwagę przykuł tytuł tego artykułu - przeczytaj go do końca, zanim zaczniesz wyciągać pochopne wnioski na temat poziomu swojej sprawności seksualnej. Nie ma co martwić się na zapas! Dowiedz się więcej o tym, co ma na nią wpływ i poznaj naturalne sposoby na wsparcie libido.

3x „S” - stres, sport i składniki odżywcze - główne przyczyny braku ochoty na seks

Libido, czyli inaczej mówiąc, siła potrzeby seksualnej jest podatna na wpływ czynników, które ściśle wiążą się z prowadzeniem szybkiego trybu życia, czyli obfitującego w stres, niedostateczną ilość snu, a także z zaniedbaniem nawyków żywieniowych. Szukając przyczyny braku ochoty na seks, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na te kwestie.

  • Stres

Nie ma co ukrywać, czerpanie pełnej satysfakcji ze zbliżenia seksualnego wymaga nieco wysiłku fizycznego i psychicznego. Warto na wstępie rozróżnić dwie kwestie - ochota na seks, a erekcja - to dwie osobne sprawy.

Genetycznie mężczyźni są uwarunkowani do szybkiego osiągania wzwodu (erekcji), a to właśnie więzi i relacje z partnerką oraz aktualne przeżycia życiowe w głównej mierze wpływają na poziom libido.

Może więc zdarzyć się tak, że mimo fizycznej predyspozycji i stanu wzwodu, twoja głowa nie jest przygotowana na seks - myślami jesteś jeszcze w pracy, zamartwiasz się czymś lub jesteś przygnębiony. Scenariusz może być również taki, że stres uniemożliwia ci uzyskanie stanu gotowości, co dodatkowo może być frustrujące. Jeśli pracujesz fizycznie i po całym dniu twoje ciało jest zmęczone, to nawet najwygodniejsze pozycje seksualne, a także chęć zadowolenia siebie i swojej partnerki, mogą wydawać się dużym wyzwaniem. Skoro już zaczynasz, warto to dobrze rozegrać i skończyć, prawda?

  • Sport

Brak odpowiedniej aktywności fizycznej, która odpowiednio stymulowałaby krążenie krwi, dostarczała satysfakcji i zmniejszała wpływ stresu na libido to częsty błąd, który popełniają mężczyźni, ale wierzymy, że z odpowiednią motywacją da się zmienić podejście do tej kwestii.

W badaniu (White i wsp.) dowiedziono, że osoby, które przez 9 miesięcy wykonywały regularne wytrzymałościowe treningi fizyczne (60 minut/dzień, średnio 3,5 razy w tygodniu, z obciążeniem w zakresie 75-80% maksymalnej wydolności) istotnie częściej współżyły seksualnie, częściej przeżywały orgazm.

Grupę kontrolą w powyżej przytoczonym badaniu stanowiły osoby z niską aktywnością fizyczną. Nie zapominajmy też, że dobry trening dodaje pewności siebie, pozytywnie wpływa na sylwetkę i twoją samoocenę, co pozwoli ci czuć się bardziej atrakcyjnym i silniejszym mężczyzną w oczach swojej kobiety.

  • Składniki odżywcze

Zbilansowana dieta, bogata w witaminy i składniki mineralne wpływa na jakość życia i nie powinno się jej bagatelizować. Przyjrzyj się swojemu jadłospisowi - jeśli przeważają w nim produkty przetworzone, pełne cukru, fast-foody, dania obfitujące w tłuszcze zwierzęce i znikomą ilość warzyw i owoców, a do tego popijane piwem z przerwą na papierosa… Pora to zmienić, gdyż w dłuższej perspektywie czasu taka dieta poważniej stanie na przeszkodzie w czerpaniu satysfakcji z życia seksualnego! Może również wpłynąć na ilość i jakość nasienia, a także na poziom hormonów, które są odpowiedzialne za libido.

Istotny poziom testosteronu

Testosteron - główny męski hormon wytwarzany przez komórki śródmiąższowe jąder i przez nadnercza. Odpowiedzialny jest za męskie cechy płciowe: niski głos, owłosienie na ciele, zarost, proporcje sylwetki (szerokie ramiona, wąskie biodra), rozwój mięśni i kości. To od niego, a także od jakości i ilości nasienia jest uwarunkowana zdolność poczęcia dziecka.

Poziom testosteronu obniża się już po 35. roku życia przeciętnie o 1-2% rocznie. Po 45. roku życia już co trzeci mężczyzna (ok. 34% mężczyzn) obserwuje u siebie symptomy obniżonego poziomu testosteronu.

Niedostateczna ilość tego hormonu pociąga również inne zjawiska jak zmniejszenie stężenia „dobrego” cholesterolu (HDL), wzrost „złego” cholesterolu (LDL), zwiększenie poziomu tkanki tłuszczowej, spadek sił witalnych i negatywny wpływ na układ krążenia. Utrzymanie jego odpowiedniego poziomu ma wpływ na samopoczucie i życie seksualne, a także na zdrowie.

Jak kompleksowo radzić sobie z brakiem ochoty na seks?

Wiesz już, w czym najczęściej może leżeć przyczyna braku ochoty na seks.  Czas na szybki rachunek sumienia. Odpowiedz sobie szczerze na pytanie, czy zaniedbałeś którąś z tych kwestii, o której wspomnieliśmy wyżej? Poznaj sposoby na to, jak to zmienić!

Sposób 1 - zbilansowana dieta

Jaka jest odpowiednia dieta na wsparcie libido? Najlepiej zbilansowana, czyli taka, która w 4-5 posiłkach uwzględnia odpowiednie proporcje makroskładników. Według zaleceń żywieniowych dla dorosłego człowieka w ciągu dnia 45-65% energii powinno pochodzić z węglowodanów, 10-35% z białek i a 20-35% z tłuszczy. Jakich jeszcze zasad warto się trzymać? Dobrym wzorem jest dieta śródziemnomorska, której założenia są proste:

  • warzywa i owoce powinny być w każdym posiłku (owoce w ilości 150 – 200 g na dobę);
  • białe pieczywo należy zamienić na ciemne, ziemniaki i biały ryż na kasze;
  • zamiast mięsa wieprzowego i wołowego sięgać częściej po mięso drobiowe lub ryby;
  • 2-3 x w tygodniu spożywać tłuste ryby morskie (makrela, dorsz, łosoś, sardynki, tuńczyk);
  • wybierać głównie oleje bogate w omega-3 i omega-6: rzepakowy, słonecznikowy, krokoszowy, lniany i oliwa z oliwek.

W swojej kuchni bez przeszkód możesz stosować naturalne afrodyzjaki pod postacią takich produktów, jak: jajka, owoce morza, kasza jaglana, miód, czosnek, oliwki, a także przypraw: cynamonu, kardamonu, wanilii, goździków, lubczyku, bazylii, chili, gałki muszkatołowej, papryki czy pieprzu.

Swoją codzienną dietę możesz rozszerzyć o suplement diety takie jak:

  1. Doppelherz aktiv Dla mężczyzn to zestaw starannie dobranych składników, które korzystnie wpływają na pożądanie i aktywność seksualną (maka), płodność (cynk, maka) oraz pomagają utrzymać optymalną wytrzymałość i witalność (maka, żeń-szeń).
  2. Doppelherz aktiv MEN Lider polecany jest dla mężczyzn 40+ aktywnych seksualnie w celu uzupełnienia normalnej diety w składniki odżywcze zawarte w preparacie.
  3. Doppelherz® system VITALIFE SHOTS, który jest dedykowany osobom, które chciałyby wesprzeć swoje siły witalne (żeń-szeń), odporność organizmu (selen, cynk, żelazo), prawidłowe funkcjonowanie mięśni (magnez), pracę serca (tiamina, głóg). Dodatkowo preparat został wzbogacony o koncentrat czerwonego wina oraz ekstrakt z pestek winogron.

Za co odpowiedzialne są poszczególne składniki wspomnianych suplementów diety?

  • L-arginina - jest ważnym aminokwasem warunkowo egzogennym, dlatego powinien być dostarczany z pokarmem lub suplementowany.
  • Maka - ma korzystny wpływ na płodność, pomaga w zachowaniu naturalnej aktywności seksualnej i energii, stymuluje pożądanie seksualne, pomaga utrzymać optymalną wytrzymałość i witalność.
  • Gotu kola - przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, wspiera krążenie obwodowe i zdrowie żył.
  • Żeń-szeń - pomaga utrzymać optymalną wytrzymałość i witalność oraz wspomaga erekcję.
  • Kofeina - przyczynia się do zwiększenia wytrzymałości oraz wydolności fizycznej podczas wysiłku.
  • Cynk - pomaga w utrzymaniu prawidłowej płodności i prawidłowych funkcji rozrodczych, wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu testosteronu we krwi.
  • Selen - przyczynia się do prawidłowego przebiegu spermatogenezy.
  • Magnez - pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia.
  • Żelazo - pomaga w prawidłowym transporcie tlenu w organizmie i odgrywa rolę w procesie podziału komórek.
  • Witamina E - pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

 Sposób 2 - trening, sen i relaks

Regularna aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na całe ciało, a w przypadku mężczyzn także na poziom testosteronu i jakość nasienia. Utrzymywanie odpowiedniej masy ciała wpływa korzystnie na gospodarkę hormonalną, a dobry trening jest najlepszym sposobem na to, aby pozostać w formie.

Mężczyźni, których aktywność fizyczna była na poziomie 12 godzin w tygodniu, mieli zdecydowanie większą liczbę plemników - nawet o 73%! (Gaskins i współaut. (2015).

Squash, siłownia, bieganie, rower - dyscyplin sportowych jest wiele i może jest to odpowiedni czas na to, aby spróbować czegoś nowego, poczuć przyjemną adrenalinę, wyrzut endorfin i zmniejszyć stres? Czynniki emocjonalne, które wiążą się z zamartwianiem się, tłumieniem emocji w sobie, a nawet agresją to bardzo często przyczyny braku ochoty na zbliżenie. Trening pozwala na rozładowanie negatywnych emocji.

Pamiętaj, aby w ciągu dnia znaleźć również czas na relaks, a w nocy dać swojemu ciału odpocząć i zregenerować się po całodniowym wysiłku. Staraj się więc przesypiać 6-8 godzin.

Sposób 3 - rozmowa o seksie

Weź również pod uwagę to, że sposób komunikacji i relacje z partnerką też mają znaczenie. Warto czasami szczerze porozmawiać o swoich spostrzeżeniach, potrzebach i oczekiwaniach względem sfery seksualnej i wspólnie dojść do porozumienia. Jest szansa, że wykazując wzajemny szacunek, dojdziecie do źródła twojej - jak i być może jej - zmniejszonej ochoty na seks.

Jeśli macie dziecko, prawdopodobnie to ono w głównej mierze skupia uwagę twojej partnerki. W takiej sytuacji warto uzbroić się w cierpliwość i poruszać też temat seksu, który od momentu gdy zostaliście rodzicami, będziecie odkrywać w innym wymiarze. Wypróbujcie nowe pozycje seksualne, zmieńcie otoczenie lub sytuacje, w których dotychczas uprawialiście seks - przełamanie rutyny i dreszczyk emocji podkręci atmosferę.

Na koniec mamy dla ciebie jeszcze jedną ciekawostkę: najwyższe fizjologiczne stężenie testosteronu jest rano, dlatego zaleca się aktywność seksualną jeszcze przed śniadaniem. Taki początek dnia może spodobać się wam obojgu!

 

Źródła:

Jadwiga Wolszakiewicz, Aktywność fizyczna a aktywność seksualna, Klinika Rehabilitacji Kardiologicznej i Elektrokardiologii Nieinwazyjnej Instytut Kardiologii w Warszawie, dostęp internetowy: http://ptms.wpsnz.uz.zgora.pl/wp-content/uploads/2015/07/dr_Jadwiga_Wolszakiewicz.pdf (25.03.2020 r.).

Monika Bojanowska, Małgorzata Kostecka, Dieta i styl życia jako czynniki wpływające na płodność, Katedra Chemii Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Tom 67 2018 Numer 2 (319), str.: 425–439.

Zygmunt Zdrojewicz, Seksualność człowieka w wieku późnej dorosłości, Seria “Biblioteka Nestora”, Tom IV, str.: 41-63.

Katarzyna Zapała, Wpływ diety na libido, Psychologia w praktyce nr 11, Wrzesień, 2018.

Informacja prasowa, Co czwarty Polak nie zna funkcji testosteronu, Mój testosteron, Warszawa, 2019, dostęp internetowy: https://www.mojtestosteron.pl/wp-content/uploads/2019/10/19_10_11_Co-czwarty-Polak-nie-zna-funkcji-testosteronu_informacja_prasowa.pdf (26.03.2020 r.)

Danuta Gajewska, Sa’eed Bawa, Joanna Myszkowska-Ryciak, Strategie (...) -  czy istnieje optymalna dieta?, Katedra Dietetyki Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, Tom 59, Numer 3-4, 2010, str.: 391.

Fronczek Z. Afrodyzjaki. Stymulatory życia seksualnego, dostęp internetowy: seksuolog.bydgoszcz.pl/download.php?f=afrodyzjaki.pdf (26.03.2020 r.).

Beata Barszczewska, Jerzy Jaroszewski, Tomasz Maślanka, Rola tlenku azotu w układzie krążenia (...), Medycyna Wet. 2004, 60 (9), str.: 921.

Doppeherz aktiv Men Lider, dostęp internetowy: https://www.doppelherz.pl/produkty/doppelherz-aktiv-men-lider/ (14.04.2020 r.).

Doppelherz, Tajemniczy czynnik powodujący erekcję, dostęp internetowy: https://www.doppelherz.pl/wiedza-i-porady/tajemniczy-czynnik-powodujacy-erekcje/ (14.04.2020 r.).

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?