Przez dietę do (zdrowego) serca

25.03.2020
Siła w nim
Przez dietę do (zdrowego) serca

Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, jak funkcjonuje nasze serce. Wiemy, że bije i pompuje krew, ale robi to niezależnie od naszej woli. To całkiem podobnie jak z oddychaniem – proces po prostu się dzieje. Tymczasem ten niezwykły mięsień jest jednym z najciekawszych organów znajdujących się w naszym ciele! Sprawdźmy, za co dokładnie odpowiada i czy dieta ma wpływ na jego funkcjonowanie.

Życie w rytmie serca

Nasze serce to jedyny mięsień, który pracuje nieustannie – od naszego urodzenia (a nawet wcześniej, w końcu krew pompuje już od około 4 tygodnia ciąży), aż do śmierci, bijąc ok. 100 tys. razy na dobę. Warto zatem przyjrzeć mu się bliżej – zapoznać się z jego funkcjonowaniem oraz ciekawostkami na jego temat. Poniżej prezentujemy najciekawsze zagadnienia z tego zakresu.

  • Nieustannie pracujący narząd
    Jak już zostało wyżej wspomniane, serce funkcjonuje od momentu, gdy zabije po raz pierwszy, aż do naszej śmierci. Ale ile tak naprawdę może wytrzymać takiej „harówki”? Tego do końca nie wiemy, ale naukowcy szacują, że zdrowe serce może pracować nawet ponad 100 lat!
  • Wielki, mały narząd
    Czasem mówi się o kimś, że ma „wielkie serce”, mając na myśli jego dobroduszność. Tymczasem nasze serducho wcale do największych narządów nie należy – waży ok. 300-350 g u mężczyzn i ok. 230-280 g u kobiet. Dla porównania, największe serce wśród zwierząt należy do płetwala błękitnego i waży… 700 kilogramów!
  • Zmiany są możliwe
    Nie wszyscy o tym wiedzą, ale kształt naszego serca wcale nie musi być taki sam przez całe życie. Dotyczy to zwłaszcza wyczynowych sportowców, u których nierzadko diagnozuje się przerost mięśnia sercowego i powiększające się komory. To między innymi z tego powodu nie mogą oni z dnia na dzień zaprzestać aktywności fizycznej.
  • Pompa dla tysięcy kilometrów naczyń
    Jak wiadomo, najważniejsza funkcja serca to pompowanie krwi odżywiającej prawie wszystkie komórki naszego ciała (a jest ich 75 bilionów!). To naprawdę niełatwe zadanie, bo jeśli liczyć wszystkie, nawet najdrobniejsze naczynia krwionośne, to cały nasz układ osiąga długość 100 tys. kilometrów, co wystarczy do opasania Ziemi 2,5-kronie!
  • Energia z serca
    Praca serca wytwarza określoną ilość energii. I wcale nie jest jej mało! W ciągu jednego dnia tworzy jej się tyle, ile potrzeba ciężarówce do przebycia 30 kilometrów drogi, a w ciągu całego życia serce wytwarza energię wystarczającą do przejechania dystansu dzielącego Ziemię i Księżyc!
  • Samowystarczalne
    Serce posiada własny impuls elektryczny, który każe się mu kurczyć. To dlatego może ono bić nawet po odłączeniu od ciała – pod warunkiem, że będzie zaopatrywane w tlen.

W trosce o zdrowe serce

Serce, z uwagi na swoje „obowiązki”, musi być mocnym i odpornym organem. Jeśli zdrowo się odżywiamy i prowadzimy higienicznych tryb życia, to raczej nic nie powinno zakłócać jego pracy. Niestety, nie wszyscy przestrzegają podstawowych zasad chociażby związanych z dietą czy aktywnością fizyczną, czym sobie w dłuższej perspektywie szkodzą. Sprawdźmy zatem, jakie złe nawyki wpływają negatywnie na serce i układ krążenia.

  • Jedzenie żywności wysoko przetworzonej, czyli między innymi fast-foodów, zdecydowanie nie pomaga nam utrzymać pełni zdrowia. Naukowcy z Centers for Disease Control and Prevention przebadali na tę okoliczność grupę 13446 osób. Stwierdzono, że spożywanie około 70% kalorii z żywności wysoko przetworzonej daje o połowę mniejsze szanse na idealnie zdrowy układ krążenia.
  • Palenie papierosów, również bierne, nie sprzyja naszemu sercu. Prowadzi do zagęszczenia krwi oraz zwiększenia ciśnienia, zmniejsza się także ilość transportowanego w krwi tlenu.
  • Nadmiar soli w diecie również prowadzi do zwiększenie ciśnienia krwi, co nie jest okolicznością sprzyjającą. Dziś sól występuje w bardzo wielu gotowych daniach, sami również chętnie dosalamy potrawy. Powinniśmy spożywać maksymalnie 5 g soli dziennie (płaska łyżeczka), a jak informuje Instytut Żywności i Żywienia, Polacy solą dwa razy więcej!
  • Utrzymanie prawidłowej wagi również jest czynnikiem wpływającym na zdrowe serce. Jeśli przekroczymy zalecaną dla naszego wzrostu wagę, serce musi znacznie bardziej się natrudzić, by odżywić organizm w tlen i składniki odżywcze.
  • Brak aktywności fizycznej nie sprzyja utrzymaniu układu krążenia w dobrej kondycji. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy od razu zacząć biegać maratony. Organizm trzeba przyzwyczajać do wysiłku powoli i z czasem wchodzić na wyższe obroty. Taki sposób podnoszenia ciśnienia jest już jak najbardziej wskazany!

Jesteś tym, co jesz, czyli dieta na serce

To, co jemy, ma rzecz jasna duży wpływ na stan naszego organizmu – w tym serca. Odpowiednia dieta jest szczególnie istotna w przypadku osób starszych, które mogą narzekać na dyskomfort ze strony układu krążenia. Co zatem powinno się znaleźć w diecie na serce? Każdy z nas ma zapotrzebowanie na tłuszcze, ale czy nasycone kwasy tłuszczowe rzeczywiście należy ograniczać?

Koniecznie trzeba spożywać produkty bogate w witaminę B12 i kwas foliowy, które pomagają w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny. Witamina B12 dodatkowo pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. Jej źródłem są między innymi ryby, mleko, jaja, sery i wędliny.

Zaleca się również, aby osoby starsze (i nie tylko one) spożywały regularnie tłuste ryby morskie, zawierające kwasy z grupy omega, w tym kwasy EPA i DHA, które przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania serca (korzystne działanie występuje w przypadku spożywania 250 mg EPA i DHA dziennie). Oprócz ryb morskich, kwasy te znajdziemy między innymi w olejach roślinnych.

Oprócz tego należy pamiętać, by nie włączać do swojej diety pokarmów wysoko przetworzonych, unikać tłuszczów (szczególnie niepożądane są tłuszcze nasycone) oraz słodzonych napojów, a pszenne pieczywo zamienić na żytnie lub pełnoziarniste.

Wiele osób decyduje się również na suplementację niektórych składników. Jedne z popularniejszych suplementów diety wspierających serce i układ krążenia posiada w swojej ofercie renomowana marka Doppelherz. Jest ona szczególnie znana z preparatu wzmacniająco-tonizującego Doppelherz aktiv Vital Tonik, zawierającego wyciąg z owoców głogu, który wspomaga pracę serca oraz wykazuje działanie relaksujące. Posiada w swoim składzie również:

  • wyciąg z melisy, który przyczynia się do dobrego i spokojnego wypoczynku,  zmniejszenia napięcia oraz wspiera zdrowie układu krążenia.;
  • żelazo, które pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny oraz pomaga w prawidłowym transporcie tlenu w organizmie, a także pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji poznawczych i przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia;
  • witaminy z grupy B (tiamina, wit. B6, wit. B12 i niacyna), które pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych;
  • witaminę C, która pomaga w produkcji kolagenu, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych.

 

Źródła:

B. Fajdek, A. Golnik: Modeling and simulation of human circulatory system. Międzyzdroje: IEEE, 2010.

B. Gołąb, W. Traczyk: Anatomia i fizjologia człowieka. Łódź: Ośrodek doradztwa i szkolenia Jaktorów, 1997.

http://www.izz.waw.pl/

https://www.cdc.gov/

Udostępnij

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?